De winst van feedback

Leestijd: 3 minuten

De winst van feedback

liefde ontvangende handen

De vorige keer schreef ik over feedback geven. Het is belangrijk, om dit op een goede manier te doen, zodat je het maximale effect kunt bereiken. Dat is nog niet zo makkelijk.

Maar ook feedback ontvangen is een kunst op zich. Het is niet gemakkelijk, om zonder emotie te luisteren naar de feedback die je krijgt.

Hoe kun je op een juiste manier feedback ontvangen, zodat je er ook werkelijk iets aan hebt, zodat het je helpt te groeien..

Let daarvoor op de volgende punten:

  • Interpreteer de feedback (kritiek) niet onmiddellijk als een aanval op je persoon. Als het goede feedback is, is het niet bedoeld om jou als persoon aan te vallen. En ook al zou de zender jou wel persoonlijk willen aanvallen, dan heb je er nog steeds meer baat bij, als je het positief oppakt, en dus niet persoonlijk opvat. Als je dat namelijk wel doet, kun je er niet meer vrij naar ‘kijken’, en er je voordeel mee doen.
  • Schiet niet meteen in de verdediging maar uit je emoties, of rem die af als ze buitenproportioneel zijn (niet in verhouding tot de feedback). Je kunt dus wel zeggen wat het met je doet (bv. ‘dit raakt mij wel’), maar kijk wel eerlijk naar jezelf of het niet overtrokken is.
  • Probeer de feedback te snappen, vraag door wat de ander precies bedoelt. Je kunt zo snel zijn met je eigen gevoel en idee erover, dat je helemaal niet goed meer luistert, en eigenlijk niet goed begrijpt, waar het precies over gaat. Luister goed, en vraag het na.
  • Toon waardering voor degene die de feedback geeft. Het is voor een ander vaak niet makkelijk om feedback te geven. Wees er blij mee, dat een ander in elk geval de moeite neemt om te laten weten wat het met hem (haar) doet. Jij kunt er beter van worden.
  • Beoordeel de feedback, schat de waarde ervan in. Het is niet de bedoeling, dat je feedback zomaar, zonder er over na te denken, accepteert. Er wordt je iets gegeven, waar je iets mee mag doen. Denk er over na, en bekijk, of je er iets mee kunt.
  • Doe iets met de feedback, of doe er bewust niets mee. Maak dus een keuze.
  • Sta open voor complimenten, neem ze in ontvangst en doe niet net of ze niet belangrijk zijn. Wuif het niet weg, maar denk ook hier over na. Wat zegt die persoon eigenlijk over jou; laat het binnen komen, en neem het echt aan. Dat kan je zelfvertrouwen doen groeien.

Veel mensen vinden het lastig om met feedback om te gaan. Dat kan komen, omdat er vaak emoties door worden opgeroepen. Deze emoties hebben echter bijna nooit direct betrekking op de feedback, maar zijn vaak onverwerkte emoties uit het verleden die nog steeds actief zijn. Dit kan bijvoorbeeld kritiek van ouders zijn of van leerkrachten van vroeger. Deze emoties kunnen weer oplaaien wanneer je feedback krijgt. Ze brengen je even weer terug naar toen. Het doet je weer denken aan vroeger. Wanneer er emoties worden opgeroepen door de feedback, probeer ze dan te herkennen. Je kunt ze dan noteren, zodat je er op een later tijdstip verder over na kunt denken en er aan kunt werken. Hoe beter je dit doet, des te meer heb je aan de feedback die je krijgt.

Ik hoop, dat je hier iets aan hebt. Als je hier goed mee weet om te gaan, kan het je echt verder helpen. Zo blijven we allemaal groeien, hoe oud we ook zijn. Je bent nooit uitgegroeid. 😉

Kun jij complimenten ontvangen? Of wuif jij ze weg. Laat het me weten in een reactie.

Deel dit via:

1 reactie

  1. paulien

    Ik heb hier zeker wat aan! Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2024 Coaching Ik ben ik

Webrealisatie & beheer door: Optosite omhoog

Hoi bezoeker,

 

Mag ik er even tussendoor?

 

Heb je mijn E-boek ’30 bemoedigende quotes’

en de A4-poster met ‘belangrijke waarden voor een goede relatie’ al gezien?

 

 

Je kunt ze gratis downloaden. Ga naar deze pagina om ze aan te vragen.

 

(nieuw venster)

Powered by WishList Member - Membership Software