Leestijd: 3 minuten

Waar ik me druk om kan maken

Ik kan me soms heel druk maken over mijn geheugen; dat ik moeite heb me dingen te herinneren, zelfs dingen die bijvoorbeeld nog maar kort geleden gebeurd zijn. Of dingen die in mijn ogen belangrijk zijn, die vergeet ik dan toch. Ik kan bijvoorbeeld vergeten dat iemand zwanger is. Dat vind ik heel erg, want dat zijn in mijn ogen belangrijke dingen, die je niet ‘hoort’ te vergeten. Ik heb bovendien het gevoel dat ik de enige ben, en dat het wel aan de leeftijd zal liggen. En … hoe erg kan het nog worden dan? Een nare gedachte.

Kloppen mijn gedachten wel?

Maar kloppen m’n gedachten wel? Vergeten anderen zulke dingen niet? Jazeker wel, zelfs m’n kleinkinderen vergeten dingen, en die zijn nog jong. En ik hoor ook anderen soms zeggen: ik weet nu al niet meer wat ik gister gedaan heb. Het is dus minder erg dan ik denk.

Bovendien: soms herinner ik me ineens wel iets (zonder dat ik er naar ‘zoek’). Blijkbaar is het toch niet uit m’n geheugen dan. Dus ook de gedachte dat ik ‘niets’ meer weet is onjuist.

En is het nodig?

Ik heb iemand ooit horen zeggen: is het nodig dan om je alles te herinneren? Wat is er belangrijk aan, en hoe erg is het als je iets niet meer weet. Wat is er erg aan als ik het inderdaad vergeten ben. Wie zegt, dat ik dat moet onthouden. Hoe erg is het als ik het vergeet. Wie bepaalt dat. Maak ik er misschien een té groot punt van?

Wat heb jij hier aan?

 

Dit alles is eigenlijk voor jou natuurlijk niet interessant, want het is mijn ‘probleem’, maar….wat kun(nen) je/we er van leren? Ik heb mijn geheugen nu als voorbeeld genoemd, maar …. waar zit jíj mee? Waar kun jij je druk om maken over jezelf?

Meer voorbeelden

lachen, humor

Laat ik een paar andere voorbeelden noemen.

  • Je hebt weinig humor, en begrijpt soms niet waarom mensen lachen.
  • Je bent niet zo snel van begrip en moet eigenlijk vaak dingen navragen (als je dat durft 😉 )
  • Je kunt niet spontaan reageren, maar ‘schiet direct op slot’.
  • Je bent snel moe, en kunt niet meekomen met anderen.
  • Je laat snel over je grenzen gaan.
  • Je bent soms té enthousiast, en ‘overdonderd’ anderen er mee.
  • Je stelt (te) hoge eisen aan jezelf.

Vraag je af…..

Als jij je ook ergens druk om maakt, vraag je dan af:

  • Is het waar? Of is het jouw perceptie/overtuiging/idee/angst over iets. Onderzoek het en kijk er eerlijk naar. Is het echt zo erg als je denkt?
  • Is het echt altijd zo? Zijn er ook situaties dat het ‘andersom’ is? Zijn er bewijzen voor een tegengestelde situatie? Als je zo gefocust bent op je probleem, dan zie je het ook overal en altijd. Maar klopt dit eigenlijk wel? Ga eens op zoek naar tegenbewijzen.
  • Mocht het wel waar zijn, doe je er dan iets verkeerd mee? Wat nou als het inderdaad klopt dat ik veel vergeet (in dit voorbeeld – vul je eigen voorbeeld in): Is dat een ramp, ‘overtreed ik dan een wet’? Ben ik dan een slecht mens?
  • Is het echt belangrijk om je druk over te maken? Moet het inderdaad anders? Verandert je wereld drastisch als je dit oplost? Heb je er echt iets aan als het anders is? Hoe erg is het eigenlijk?
  • Soms herinner ik me wel ineens iets, zonder dat ik ‘m m’n best er voor doe’. Blijkbaar kan het/is het er wel. Dus: Sta je jezelf misschien in de weg? Maak je het erger dan het is?
  • En tot slot: accepteer hoe je bent; je bent oké.

Conclusie:

  1. Maak je niet te snel druk, daarmee zit je jezelf in de weg.
  2. Vraag je af hoe erg het echt is. Wat gebeurt er als het zo is.
  3. Benoem het als je er echt last van hebt. Zeg gewoon: ik vind het heel lastig om …… (dat is wie jij bent, en dat is oké)
  4. Heb vertrouwen.
  5. Accepteer jezelf. We hebben allemaal wel iets.
  6. Leg er niet teveel nadruk op; daarmee maak je het zelf erger dan het is.
  7. Kijk naar wat je wel goed kunt (misschien zelfs wel daardoor).

Tot slot

Misschien heb ik dit stiekem wel voor mezelf geschreven 😉, maar ik hoop van harte dat jij er ook iets aan hebt. We maken ons snel te druk over dingen die onszelf betreffen. We leggen dan het vergrootglas op onszelf. Maar bedenk, dat een ander zich niet zo bezig houdt met ons als dat we zelf doen. Zó belangrijk zijn we ook al weer niet 😉.

Waar maak jij je soms druk over? Durf je het hier te delen? Dat is al een hele goede stap in de acceptatie.

PS Lees ook mijn blog over ‘negatieve gedachten over jezelf‘. Hier ga ik nog veel dieper in op de negatieve gedachten die je over jezelf kunt hebben, en hoe je daar mee om kunt gaan.

Deel dit via: